acepl acepl
795
BLOG

Normy spalin to najzwyklejsza sciema.

acepl acepl Gospodarka Obserwuj notkę 8

Widze z komentarzy ze wiele osob nie rozumie, na czym polega najpowazniejszy problem z tzw. "Afera dieslowa".

Otoz VW i owszem, oszukiwal. Ale bylo to bardzo specyficzne oszukiwanie. Dzieki niemu auta nie byly tansze (bo oczywiscie byc nie mogly jesli testy byly pomyslne), ale byly bardziej elastyczne i ekonomiczne. Jak? Prosto.
Otoz ukryty w oprogramowaniu fragment kodu wykrywal, czy auto jest w stacji diagnostycznej na badaniu zawartosci i ilosci spalin. Jesli tak, to nastepowalo WLACZENIE wszystkich systemow redukujacych poziom spalin.

Na czym zatem polega problem? Ano na tym, ze w przypadku diesla obecne normy to paragraf 22. Po prostu zaden silnik diesla nie jest w stanie spelnic norm bez (czasem drastycznego) obnizenia jego parametrow. Wynika to po prostu z technologii.

Diesel zwany jest takze silnikiem wysokopreznym, poniewaz spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze nastepuje w pod znacznie wyzszym cisnieniem niz w benzyniaku. To wymagane wysokie cisnienie z kolei wynika stad, ze mieszanka owa jest ubozsza w paliwo niz w benzyniaku (zaleznie od modeli, w takiej mieszance jest 2 do 4 razy mniej paliwa). To z kolei powoduje ze w trakcie spalania powstaje mniej CO/CO2 i weglowodorow ale za to pojawia sie wiecej NOx (wielotlenkow azotu) niz w aktualnie produkowanych silnikach benzynowych z katalizatorem i sadza (ktorej nie ma w benzyniakach). Do redukcji tych dwoch szkodliwych substancji w silnikach diesla uzywa sie trzech systemow:
1. EGR polegajacy na tym, ze czesc z NOx powstalych w procesie spalania w cylindrze wraca do niego aby sie "dopalic".
2. SCR  (AdBlue w VW) - czyli mieszanka konskich szczyn i wody.
2. Filtr czastek stalych

I tu wlasnie zaczyna sie problem. System EGR powoduje, ze mieszanka paliwowo-powietrzna jest "zanieczyszczona" spalinami, przez co temperatura spalania jest nizsza co skutkuje zwiekszona emisja CS (bo nie dopala sie paliwo z mieszanki), krotsza zywotnoscia silnika oraz zwiekszonym zuzyciem paliwa. SCR to bardzo sprytny system, ktory rowniez zmniejsza emisje COx/NOx oraz minimalnie wplywa na silnik jak wyzej, ale przede wszystkim jest raczej drogi - trzeba co jakis czas uzupelniac poziom dodatku ktory to umozliwia. Filtr czastek stalych zwieksza zuzycie paliwa gdyz do poprawnej pracy potrzebuje jak najwyzszej temperatury. Jesli w silniku wystepuje cale powyzsze trio, producenci poprawiaja wydajnosc FCS poprzez wtrysk do niego niewielkiej ilosci paliwa i powietrza ulatwiajacego spalanie nadmiaru sadzy.

Co zatem zrobil VW w swoim wielkim oszustwie? Ano w trakcie normalnego uzytkowania system EGR nie byl wlaczany, co powodowalo ze kultura i ekonomia pracy silnika byla duzo wyzsza. Czyli zyskiwali klienci.

Szacunki mowia, ze wskutek tego do atmosfery trafilo o milion ton zanieczyszczen wiecej niz powinno. Pomijajac zupelnie trafnosc tego szacunku (oszukancze auta zuzywaly znacznie mniej paliwa, wiec i spalin bylo mniej), nalezy skupic sie na sensownosci samych norm.

Otoz obecnie obowiazujaca norma EURO6 i nadchodzaca EURO7 sa po pierwsze wziete z sufitu, po drugie sa juz tak naprawde bez znaczenia.

Jak to!? - zapytacie. A odpowiedz jest banalnie prosta: po pierwsze zanieczyszczenia powodowane przez transport kolowy to ZALEDWIE 14% calkowitej emisji. Duzo wiecej emituje sie ogrzewajac mieszkania i wode, ale jakos nie slychac glosow zadajacych normy EURO6 dla pieca CO w domku jednorodzinnym mojego szwagra.
Po drugie szacuje sie, ze 15 najwiekszych okretow transportujacych do Europy rope i inne surowce uzywane w przemysle emituja wiecej zanieczyszczen niz WSZYSTKIE AUTA OSOBOWE NA KULI ZIEMSKIEJ. Nie, to nie pomylka: PIETNASCIE OKRETOW kontra 800 milionow aut i auta sa czysciejsze. Oczywiscie nikt sie nie zajaknie nawet, ze wprowadzenie normy EURO 6 i EURO7 zwiekszajac zuzycie paliwa wymusi zwiekszenie liczby okretow kursujacych 24/7 przez prawie 300 dni w roku, dodajac wiecej spalin niz liczba aut jaka produkuje sie na swiecie przez caly rok (~50 mln). Oraz to, ze na swiecie jest DUUUUZO wiecej okretow niz 15...

I na koniec: obecnie auta emituja mniej niz 95% spalin niz 20 lat temu. wiec VW oszukujac zwiekszyl emisje tychze spalin o 0,05%. Naprawde ogromne ilosci...

acepl
O mnie acepl

Niepoprawny politycznie idealista, dożywotni jeniec logiki i liczb... Nawet - a zwłaszcza - w polityce. Ponadto uczulony - i wyczulony - na bzdury. __   Głodne dzieci nie myślą o nauce: www.pajacyk.pl  __  Na wszelki wypadek: wyrażam zgodę na wykorzystywanie moich tekstów tutaj zamieszczanych w całości lub fragmentach pod warunkiem podania źródła. Czyli Autora. Czyli mnie: acepl.salon24.pl

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka